Khamis, 20 Ogos 2009

Bukan Generasi Wawasan

Membaca buku lebih memberikan ketenangan namun bagai diperdaya apabila hanya beberapa helai baru bermula mata terkatup dan tidak bertenaga… dan berulang berulang berulang kali terjadi sehingga menjadi tabiat tatkala memulai pembacaan mata tidak mahu terbuka.

Imbuhan ujian ini melahirkan pertanyaan di dalam berusaha membentuk keberdayaan bagaimanakah istimewanya manusia memiliki Tuhan upaya diabaikan?

“Wahai manusia sembahlah oleh mu akan Tuhan yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang sebelum kamu supaya kamu terpelihara.”

Merayu mata agar terbuka dihala pandang pada skrin pelayar plasma tayangan pilihan anak-anak 'He's Just Not Into You' yang menimbulkan isu di minda bahawa tanggungjawab dan kewajipan pada mellinium ini sedia dipermainkan bermula dari institusi keluarga yang dihuni oleh individu yang berpengetahuan sehingga ke peringkat negara hanya oleh ghairah nafsu yang mudah ditewaskan demi ketoleransian oleh keinginan yang merendahkan sifat penciptaan manusia itu sendiri yang berkehendakkan kepada agama untuk beriman.
Minda menjadi tepu dan berasa mual untuk meneruskan tontonan.

Semalam mengusahakan sebaik-baik cara kepada ‘rakan udara’ apakah budaya berakhlak dan moral itu sememangnya dicerakinkan dari media dan pelaku hiburan?

Catatan ditegaskan pendirian bahawa selagi tidak dijelaskan sepenuhnya etika akta hak intelek sistem pesanan ringkas di talian bimbit, ‘interaksi’ di antara kita akan berhenti di sini.

Adakah dia mengetahui sepenuhnya kegiatan pemanipulasikan hak-hak di siber lalu memahami kecemburuan diri terhadap hak-hak berinteraksi di sesalur telekomunikasi yang kini mahu dihindari?

Ditanyakan juga kepadanya bagaimanakah pendapatan penjawat-penjawat awam tidak berubah walaupun jenis industri kian dipelbagaikan dengan pengedaran kian meluas lalu relevankan hanya digunakan atau diperlukan satu nilai mata wang di pasaran yang dianjurkan persaingannya secara terbuka yang didakwa sihat?

Demi menjagakan mata, minda terpaksa menjadi tribunal agar hati tidak memaksa pengeluaran lesen yang bersifat menganiaya turut dituntut oleh lain-lain anggota.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan