Rabu, 23 September 2009

Mentuntas Atau Menunas Demokrasi?

“Saya tidak lagi mengetuk laman pintu anda namun mengapakah anda masih menjengah ke jendela saya?”

“Saya tidak lagi sudi menjadi kuli kepada bangsa yang sedia mengorbankan bahasanya namun mengapa masih anda mendakwa saya pengemis penagih kuasa yang merimbakan dosa hanya kerana rasa?”

“Saya tidak lagi sedia menjadi pemusafir yang ditentukan pohon redup naungan untuk berlindung namun mengapa masih anda bersembunyi menyilu wajah hanya berkudrah bicara?”

“Saya tidak pernah mempunyai hasrat untuk bermimpi mengapakah masih disebut umpat saya tidak pandai membaiki diri?”

“Saya tidak lagi sedia berkompromi mengapa masih diulang suara saya tidak betah berdiplomasi hingga disadung tidak ingin berubah kerana bermasalah?”

“Pembantah adalah sifat usaha kerana hadirnya sikap aniaya dan zalim yang tidak ingin disanggah !”

‘Nur’ bukan cahaya malam
‘Nur’ penerang.
‘Nur’ bukan dian yang kelam.
‘Nur’ hikmah pandangan hati yang tidak luka dek walang.
‘Nur’ bukan lintasan untuk diselam.
‘Nur’ akuan taat untuk tidak mengengkar !

Engkar kepada manusia bukan merupakan dosa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan