Rabu, 2 September 2009

Refleksi Ramadhan

5 Ramadhan 1430

Assalamualiakum Cik,

Boleh bertanya?

Medium interaktif siber di tanah air kini siapakah khalayak yang benar-benar memerlukannya?

Celcom dan Vedafonekah?

Tidak pula diberikan perhatian, maksud saya di antara qtel dan vedafone lebih bermatlamatkan mahu mengaktifkan perbankan apabila menjadi syarat hanya yang memiliki kad kredit sahaja diberi tawaran pelangganan.
Dan pelanggannya hanya lebih berfokus kepada orang muda yang kebanyakannya biarpun tidak bekerja mereka disara oleh kocek ibu bapa.

Mereka di sini senang dan amat mudah menjadi masyarakat pengguna berbanding perintis yang menghasilkan usaha.

Berbalik kepada pelayar di internet,kini sistem perisian komputer mulai dijanakan semula permasalahan-permasalahannya yang diuji ke atas pelayar individu tanpa dipelihara hak mereka berbanding pelayar-pelayar syarikat kerajaan atau swasta.

Tahukah Cik mengenai itu?

Aktiviti pengambilan untung yang tidak adil sesekali dirasakan tatkala difikirkan kerana perisian komputer ini sistemnya ditenderkan semula secara besar-besaran yang akan kembali dipelbagaikan dengan interaktif digital pelangganan stesyen-stesyen penyiaran dan stesyen pemancar.
Pasti Cik tahu syarikat mana pula yang akan saling bersaing memasarkan sistem perisian komputer yang andai disudutkan pada penggunaan di sekolah sahaja berapa banyak keuntungan pada bidang komersial upaya dijana.

Isu saya siapa yang rugi dan siapa pula yang untung?

Pengguna?

Saya rasa kroni.

Dakwa orang kroni itu isu basikah?

Saya kata kroni itu 'berbesi beran'i.

TV plasma dengan spesifikasi LCD entah di mana nanti akan digantung pula.

Sifat bijak cerdas cergas pengguna amat perlu dititik beratkan di usia yang muda kerana tidak ramai pelajar yang benar-benar berpendapatan untuk menanggung kos-kos perkhidmatan yang ditawarkan.

Sifat penghubung itu sahaja sudah memadai buat mereka.

Apakah yang baru?

Kesedaran?

Nantilah jika miliki masa saya mengutusi lagi.

P/S :
Mengapa Cik hilangkan catatan saya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan