Sabtu, 19 September 2009

Ramadhan Kita Berbezakah?

Menjelang berakhirnya Ramadhan beberapa jam lagi timbul persoalan, natijah yang bagaimanakah roh Ramadhan kekal menyelimuti alam dan manusianya?

Melihat perbatasan masa oleh garisan zon waktu, waktu maghrib sebagai permulaan hari bagi muslimin, jelas menzahirkan rencah-rencah yang bercaca herbakan pelbagai siri ketoleransian, menjelang Syawal pula telah terjadual pelbagai siri persaingan yang diaturkan, semua ini mahu menyempurnakan iman yang dibelai oleh Ramadhan?

Dengarkah dikau pertanyaan ini?

Inikah kesempurnaan ibadah sehingga membawa iktikaf beberapa hari di rumah Allah dalam hayat hari berjumlah 365?

Hanya kerana Liverpool Manchester dan seumpamanya inikah menjadi alasan untuk menyempurnakan gandingan bermotivasi dan mendiskriminasi oleh penindanan?

Mengejar menjejak IP siber dengan sistem perisian komputer, sekadar ini sahajakah matlamatnya?

"Berhentilah mencari musuh!"perlahan jiwa anak yang berusia 15 tahun memujuk.

"Orang yang bertawakal kepada Allah tidak akan berasa runsing apabila kehendak dan kemahuannya tidak tercapai,"perlahan dikembalikan keresahan anak agar sering tenang dengan penampilan rasa ini.

Jauh di sudut minda berbisik menghaluskan hati, isumu mengenai pengagihan kekayaan sumber yang dieksploitasi dengan penyusunan semula demokrasi masih jauh dan panjang jalannya untuk didepani. Ia bukan sesuatu yang mengaibkan.

Mengapa diujarkan begitu?

Semenjak berakhirnya peperangan-peperangan dunia, mengapakah pemberian tender dan projek keterlaluan mengarah kepada negara blok tertentu sahaja yang melibatkan organisasi dunia untuk mencorakkan pengabaian terhadap kewujudan muslimin, negara dan kepimpinan mereka yang terlebih dahulu telah diberikan tanda mengikut sistem nilai menerusi pendidikan?

Ini sahajakah nilai Ramdhanmu?

Terserah untuk dikau fikirkan andai di tangamu mahu diletakkan adil seorang Khalifah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan