Isnin, 28 September 2009

Warkah Buat Perayu Lelaki Dayus

"Bagaimana wanita dan kekeluargaan menjadi tema kita berolahraga?"

Saya bertanya dan pasti saudari mendengarnya.

"Saya bertanya bagaimana wanita dan kekeluargaan menjadi tema acara berolahraga?"

"Usah menjadi fanatik!"marah saudari itu.

"Kita berbicara tentang pakaiankah sehingga dikau berasa marah? Di gelanggang itu ada ibu dan para pria. Ada bapa dan para anak dara."

"Itu bukan urusan kita!"jerkah saudari itu.

"Ayuh menjawablah para pendidik generasi di manakah tanggungjawab kekeluargaan kita?"

Saudara dan saudari ku itu kesemuanya mencebikkan bibir mereka. Mereka mencemuh pertanyaanku.

"Syumul syariat kita sering ditanya bagaimanakah di dalam aktif mempromosi penerapan nilai-nilai Islam dan membudayakan hadhari juga masyarakat madani wajar terabai pakaian muslimah."

"Kiranya daku terlupa bahawa saudari ku itu hanya juru runding yang dibayar untuk berbicara. Mana dia miliki kuasa selain dari menggemakan berjenis irama yang bukan menjadi budaya kepada semua warga dan negara sedia mengadaptasikannya. Kolej dan Sekolah Muzik tidakkah menjadi isu buatmu?"

"Kamu tidak suka?"akhirnya dia bertanya.

"Ia bukan kaedah yang sesuai untuk berbudaya. Di manakah panduan Al-Quran dan sunnah tentang penampilan wanitamu?"

Saudari juga saudara ku itu mulai resah. Di antara senyum yang terpaksa dengan kelat wajah setengah mencuka, ku usahakan agar dia masih mampu berbicara.

"Usah meradang atau menduga ku sebagai ekstrim. Agama ku meminta agar para wanita dimuliakan. Dikau tidak suka berasa mulia dan dimuliakan?"

Menjawablah!

"Wanita itu ada yang bergelar isteri. Wanita itu ada yang bergelar ibu. Seharusnya ada wibawa untuk kita bersifat malu mempertontonkan mereka secara agresif."

"Agresif apakah yang dikau maksudkan ini hah?"

Saudari ku itu separuh menjerit dengan suara separuh melolong.

"Wahai saudariku. Tatkala seorang lelaki bertanya kepada Kekasih Allah SAW dengan pertanyaan siapakah orangnya yang paling berhak untuk dirinya melakukan bakti dan berbuat jasa. Rasul SAW menjawab ibumu. Ditanyakan siapa lagi sesudah itu. Kekasih Allah SAW mengujar ibumu. Tatkala ditanyakan lagi sesudah itu siapa lagi. Rasulullah SAW menjawab ibumu. Apabila ditanyakan kemudian siapa lagi. Muhammad bin Abdullah SAW menjawab bapamu."

Acara berolahraga tiada perkaitankah dengan semangat kekeluargaan wahai saudariku?

"Bagaimanakah rasanya mensabitkan setiap kebenaran sebagai komedi dengan kata yang lain apakah kebenaran itu perlu dikomedikan?"tiba-tiba minda ku kian kuat berdengung.

Saudari ku sudah hilang entah ke mana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan