Selasa, 27 Oktober 2009

Bila Minah Berkisah Dengan Tipah

17/2/2008
1947

Minah bertanya kepada Tipah wujudkah pilihan jika dia perlu memilih?

Tipah mengiyakan sahaja.

Lalu Minah pekerja kilang menuliskan soalannya untuk Tipah membacanya.
Ia berbunyi begini :

Sesekali ingin bermanifesto diri dengan tujuan ingin bermotivasi yang menggerak dan menjana kebangkitan jiwa untuk merasa perlumbaan mencari pengampunan, mengejar syurga dengan menderma kasih tanpa mahu wakaf itu menakung pahala sendiri, tidak diduga menyimpul pintal kecewa.

Lantaran cela dek rendah pandangan mata, bermanifestolah untuk diri sendiri dengan lirik, umpama tidak mengenang budi tiada tahu khilaf diri menghasut itu bukan lidah tetapi tangan yang akan digari.

Tetapi bermanifesto kepada diri antara kaedah mendidik peribadi untuk diasuh pemikiran yang matang telus dan terbuka buat upaya dinilai integriti, kewajipan beramanah bukan sekadar janji yang tidak sedia diungkit lantaran kekuatan emosi tidak mahu dipasak mengikut musim beralih waktu, sedang gugus hari tidak pernah keliru datang dan perginya saat bertamu.

Membising betul- catatan itu sering disindir yang sesekali disinis bahawa pencatat berbusuk hati- memekak pula sesekali dilontarkan sebagai tidak tahu mengenang budi oleh tidak sedarkan diri.
(Kasihan Minah perlahan Tipah memangku rasa yang tidak terluah)

Manifesto adalah penyeruan yang tepat untuk dinilai kebenaran dan keburukan yang disuakan dengan isu-isu berbangkit.

Peribadi warga yang bijak ia akan meletakkan emosinya di tempat yang betul dan menjadi daya untuk memelihara dan membela kebenaran bukan semata tradisi yang dihikayatkan.

Selama ini warga telah dibebani dengan dasar yang tidak memulihkan jurang di antara kaya dan miskin.
Dibebani oleh hutang yang tidak wajar yang dialihkan kepada mereka sebagai pengguna.

Kekayaan tanpa pengagihan yang adil,tertuba oleh kekeliruan untuk menjadi berani berdikari dan meletakkan setiap tanggungjawab untuk tidak dikhianati beretika berprinsip berpendirian yang tegas untuk sentiasa menangani konsep mencegah adalah lebih baik dari merawat,mengenal akar umbi persoalan bukan sekadar diadaptasi penganalisaan untuk berhipotesis dengan perspektif baru tetapi terkeliru untuk mengulangi khilaf.

Warga lelaki atau wanita sama-sama upaya difungsikan untuk lebih berperanan sebagai lisan kebenaran keadilan kesaksamaan andai manifesto menjadi dasar penilaian.

Alaf ini memerlukan kritis untuk berperanan.

Tahniah kepada Barisan Alternatif yang akan mengubah sebuah negara dengan lebih berhikmah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan