Ahad, 18 Oktober 2009

Menagih Nazak?

Sesungguhnya saya mempunyai ramai anak-anak saudara perempuan yang masih muda, ceria dan berkarier yang masih belum bertemu teman hidup di samping anak gadis saya sendiri.




Dan saya bersyukur kerana semakin hari semakin bertambah bilangan anak-anak saudara yang perempuan berstatus 'menantu',  setelah anak-anak saudara lelaki saya berumah tangga.

menjadikan perbualan di antara kami sering lebih terbuka dan kritis untuk saling bertukar pandangan berdasarkan pengalaman kami yang berbeza.

Dia mencuba berpasangan dengan setiap jenis lelaki dari yang bujang seusia sebaya, duda beranak dua (dia tidak pernah menceritakan seandainya pernah terlibat dengan lelaki yang telah berumah tangga), dia mempelajari sikap-sikap lepas laku yang tidak matang teman-temannya itu yang di antaranya ada yang senang untuk mengambil kesempatan agar dibiayai ‘lunch dan dinner’ waktu keluar bersama atau tangan-tangan yang gemar aktif pada masa dan saat yang tidak wajar kerana pendirian anak saudara ku ini ialah setelah bernikah apa-apa sahaja aktiviti aktif dibolehkan.

Dia menjadi salah seorang dari anak-anak saudara yang dibanggakan.

Malangnya dia bertugas dengan kroni yang ku gelar sang pemanipulasi.

Bersendiriannya di kamar kerap menjadikan bacaan Quran selesai dari satu juz ke juz yang lain. (ku harapkan amalan ini masih kekal dilakukannya)

Bersendiriannya juga lebih menonjolkan sikap penunaian kebertanggungjawaban kepada ke dua ibu bapanya yang memerlukan penanggungan oleh perkara-perkara yang tidak menjadi hak untuk kami perkongsikan walau pun bersaudara.

Pernah dinukilkan kisah rakan sepejabatnya yang memiliki talian-talian berbeza untuk dihindari dari diketahui hubungan-hubungan di luar pernikahan.
Pernah juga dikisahkan betapa rakannya yang melahirkan anak tanpa diketahui di mana sang suami berada sehingga bersendirian tanpa bantuan.
Dia menitiskan airmata kerana mengenang saat pengorbanan rakannya menggunakan wang sendiri demi disusun-santun untuk hidup bersama kerana ketidak mampuan bakal menantu ibu dan ayahnya itu dalam memenuhi dulang hantaran.

Walau kini dengan sifat berkroninya masih dia upaya menyantuni untuk berbudi dengan jujur menjadi sebati hubungan yang mengenal diri walau tahu di antara kami miliki perbezaan pendirian yang wajar dihormati.

Ia menjadikan kesukaran berkompromi sehingga tertanya sehingga titisan keringat yang mana upaya dihentikan kesemua lingkaran ganas para kroni terhadap kasih sayang persaudaraan insan yang bersaudara?

Korupsi pelaburan ini sangat dalam luka interaksi industrinya.

Bilakah ia akan berpenghujung bila mana saat-saat musim berguguran bunga disambut dengan dingin beku sejuk sekujur jasad untuk dibilang hari-hari hangat membara tanpa sedikit pun rungutan yang didengari bilamana mekar kuntuman bunga penanda bumi masih subur untuk dipertahankan ikatan tautan warna-warnanya?

Menemui kesempatan untuk dihayati sesalur jiwa salah seorang anak saudara lelaki yang sudah semenjak awal lagi mulai menaja dan mengusahakan pengumpulan bekalan dari bentuk wang dan barangan keperluan buat sekumpulan anak-anak yatim yang juga piatu, menjadikan kebanggaan ini melimpah ruah.
Bersama isterinya diri berkesempatan menyinggahi kediaman anak-anak yatim yang diserahkan oleh kedhaifan keluarga untuk diberikan perhatian dan kasih sayang.
Mereka saling menginteraksikan rakan-rakan sebaya yang lebih berkemampuan untuk dikongsikan pendapatan menaja keperluan harian buat anak-anak yang sepi dari sentuhan kasih dan perhatian.

Mereka melakukannya tanpa pendedahan media tidak juga dengan menjadikan sasaran untuk berpopular (benarkah ini wahai anakku?)

Mereka melansungkan interaksi hubungan berkomunikasi dari kecapaian perbagai radas bukan dengan tujuan interaksi intim jasad disegandingkan yang hak diabaikan yang batil didakapkan tetapi sudut kemanusiaan dari jiwa insan memiliki kejujuran.
Kejujuran yang mudah dihilangkan oleh rakus tindakan lupa diri lupa akal untuk menjadi penunjuk jalan agar tidak berada di luar kawalan.

Anak-anak ini masih muda pada usia penghujung dua puluhan awal dan pertengahan tiga puluhan.

Memandang sudut pada sisi yang lain rakan sebaya diri, masih enaknya pada bualan untuk menyempurnakan kekosongan quota empat isteri, mencari jenis makanan penguat batin, menjejaki cara hidup yang hanya menzahirkan perwatakan abnormal fitrah semula jadi sehingga diabaikan keperluan kesihatan itu ialah tidak wajar disebar-biakkan parasit 'human immunodeficiency' kepada mereka yang tidak bersalah dan tidak turut sama terlibat dengan perlakuan abnormal yang telah menjadi budaya para esekutif pra keterbukaan yang diimprealis-kapataliskan keperluan memiliki hubungan pengiring peribadi demi memeriahkan sosial yang diterma-barukan sebagai reaksi riadhah peribadi seni mengurut dengan spa yang dilansungkan keperluan menjadikan hubungan seks itu bukan kesalahan sebelum pernikahan termetri.

Bersaing untuk mendapatkan rahsia syarikat atau tender laba bukan begini caranya yang ditamadunkan oleh peradaban.

Apakah ahli-ahli penerbitan di bidang penyiaran juga melakukan tugasan seperti ini?

Apakah ahli-ahli penerbitan percetakan juga melakukan tugasan seperti ini?

Apakah ahli-ahli penerbitan media eletronik juga melakukan tugasan seperti ini?

Aduhai …

Ini memerlukan kejujuran memerlukan perubahan memerlukan pradigma baru di dalam konteks mengagendakan ekonomi dan makna penglibatan esekutif di dalam perhubungan sektor awam.

Apakah yang upaya disensasikan oleh isu ini?

Minda ku mulai dikuntum dengan senyuman yang manis meski jiwa digagahi untuk menyimpan kudis yang manis bernanah …

Sabarlah wahai hati …

Tiada ulasan:

Catat Ulasan