Selasa, 6 Oktober 2009

Mana Pintu Dan Jendelamu?

Boleh bertanya?


Bagaimanakah mengintelektualkan masyarakat yang masih berkonflik dengan asli diri berperibadi tatkala agama sebagai Ad-Deen tidak melahirkan syariat sebagai budaya?


Pembaharuan apakah maknanya jika meramaikan juru iring ke neraka?


Perlukah sentiasa membenarkan kajian analisis yang dilakukan mengikut akal sahaja bagi menyimpulkan sesuatu?


Mengapa?


Andai benar mahu mencari kebenaran dan keadilan lihatlah kepada Al-Quran dan terjemahan teladan dari riwayat Rasul SAW yang menjelaskan sistem tarbiah Islam berupaya melahirkan ahli-ahli syurga tanpa memegang kuasa, kekayaan nama dan darjat.


Masyarakat yang bersandar pada doa itu?


Baru tahukah tentang pengenalan diri masyarakat ku? Dengan berdoa kepada Allah Yang Esa sahaja upaya mengubah kelemahan menjadi kekuatan, kemiskinan menjadi kecukupan, kelaparan tidak menjadi penyakit, malah alam ghaib juga upaya didakap tanpa wang tanpa kuasa tanpa analisis tanpa dana tanpa merosakkan akal untuk mencemar peradaban.








Setiap sesuatu memerlukan bukti kawan.


Dikau tidak meyakini dengan iman dan taqwa kerajaan ghaib upaya bekerjasama seperti kamu bekerjasama dengan Iblis di alam ghaib yang berada di dasar bumi untuk melengkapkan kekurangan kamu dengan kesempurnaan! Lalu jangan berpura-pura kamu tidak mengetahui kewujudan alam ghaib!


Usaha yang dimaksimumkan menjadi persoalan.


Semaksimum dirahsiakan peninggalan Monggol dan Tartar di Baghdad atau jika mahu lebih jujur dibukakan realiti Haikal Sulaiman yang menghimpunkan kematian?


Sejarah itu di dalam lipatan kawan.


Perjanjian yang dirungkai setia kawannya mengusir wibawa komuniti ku yang sekadar mengambil jizyah dengan cukai yang rendah tanpa menukar hak milik harta mereka yang kaya.


Itu zaman di masa lalu.


Zaman di masa kini masih mentradisikan ulangan yang sama. Itu usah dikau abaikan. Jika benar mahu membuka peta bukakan juga peta buana yang lama bukan sekadar membuka arena dasalumba.


Dikau mengungkit!


Tanah dimuafakatkan untuk mesyuarat termetrai janji sebermula dari Haile Salassi sehingga Jinnah masih ramai yang mengusir diri. Masih dikau dakwakan kami tidak bertoleransi?








Pencuri masih bermaharalela - 










Itu fitnah.


Ritual yang sesat menjadi amalan sebahagian penganut kemodenan yang dilahirkan oleh materialistik acuan sekular kini kesan penghambaannya diwarisi oleh generasi yang tidak ingin mengikat diri dengan kehidupan beriman apabila tanggungjawab sosial lebih diutamakan.


Alasanmu?


Moral sosial masyarakatnya dari masa ke semasa cabaran yang diberikan tidak berkurangan kerana halangan dan cabaran itu direncanakan oleh sistem yang memundurkan ummat dan kini persengketaan sosial itu mulai direncam oleh budaya hiburan yang berkompromi dengan ‘genocide’ etnik melalui pengagungan pemikiran yang dimediumkan secara ‘aniaya’ oleh teknologi dan sains.


Tidak suka pada zaman meminggirlah ke belakang!


Dikau jenis yang tidak berusul periksa. Bagaimanakah mahu dibanggakan dengan manusia yang disepara robotkan berbanding robot yang disepara manusiakan? Projek mu mulai membosankan apabila terserlah yang didambakan hanya sekitar pertenderan semula kekayaan di negara yang mempunyai sumber yang banyak tetapi dimiskinkan oleh kehadiran warga yang tidak diberdayakan kebolehan kemampuan potensi diri sehingga perlu dimotivasikan bagi disepara robotkan kemanusiaan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan