Selasa, 20 Oktober 2009

Cerpen Peluk Anak Gosok Menantu Membelai Cucu Minda Kelabu

Melihat reaksi wajah anak saudara yang ini dengan suaranya yang penuh jerkah nyaring dek tidak kering gusi mengenai rumahnya yang berada jauh nun dari bangunan menerima gaji dia tertinggal keretapi.

Huhuhuhuhuhu

Sehari dua dia tahan menapak ke stesyen bagi menjimat wang dari digunakan secara sedar sewaktu terhalang di palang-palang di tol-tol gerbang memasuki Persekutuan, tambahan pula tangki muatan cairan minyak jenis super menjadikan sesekali dendam menjadi bicara yang terkunci oleh status anak kroni.

Huhuhuhuhuhu

Jantungnya masih berdenyut lagi kerana kesungguhan mahu mencari rezeki, tengah malam dan dinihari masih menjadi waktu-waktu untuk digerudi tender yang semakin menawarkan jalinan pelbagai interaksi.

Huhuhuhuhuhu

Apa yang menjadi gusi kam tidak kering tertawa geli ialah menaiki keretapi rupanya mesti dengan pakaian yang serba serbinya menggambarkan imej rupa diri.
Sekurang-kurangnya bercardigan, berblazer yang sedondon warna korporat (walau pun bertabiat keparat – dengan maaf kerana rasuah/pecah amanah yang tidak lagi menjadi musuh utama warga berintelek),kasut bergilap dengan tali leher yang sejiwa dengan tata warna kemeja sehingga gelagat lucunya yang berasa tertekan untuk menaiki keretapi menjadikan perut kami keras dek menahan tawa yang bukan dipaksa.

Huhuhuhuhuhu

Tertekan dengan aura personaliti menjadikannya kembali memandu kereta ke tempat kerja walau jenuh keletihan oleh panjangnya perjalanan.

Geli hati.

Bagaimanakah warna personaliti tidak berubah-rubah walau pun semakin berusia hingga lelah menanti bersara seorang tua?

Menyuntik darah untuk diganti edar sel darah yang lama bukan semua warga miliki kemampuan melakukannya Tuk.

Paling tidak lihat fitrah semula jadi usia sebaya yang sekurang-kurangnya memerlukan pembedahan kecil buat dipintas alteri pembuluh darah yang tidak upaya berfungsi bagai orang muda andai tidak diganti darah lama dengan darah yang baru.

Sesekali jenguklah ke rumah orang asli yang tidak pernah melintasi ‘High Country’ dalam usaha mencari pohon petai yang busuk tengiknya menjadi penawar tetapi terlebih dahulu disakat oleh bisa kerengga dan calar luka birat dek tikaman ranting dan dahan.
Diraih dengan harga murah berkilo tetapi dijual mahal di pasar dengan nilai mata sepapan.

Sesekali usah hanya sekadar memetik gambar di bangsal orang Kadazan sebagai kenang-kenangan dalam perjalanan pulang menjenguk empangan tanpa terlebih dahulu diselam hati mereka yang luka berpautan dek tanah sekangkang kera upaya digadaikan.
Usah didakwa ini dilemma bila yang rakus itu para 'dewa'untuk dinukil ungkapan orang-orang tua 'berketak ayam mandul ialah orang berketak dia berketak, orang bertelur dia tidak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan