Jumaat, 30 Oktober 2009

Ceria Ungu Hijau Kecoklatan

"Warkah-warkah ini mahu disemak semula."

Ketidak peduliannya selama ini sering menjadikan sabar ini semakin pantas berkurangan. Namun mentimun tetap dihiris andai tidak dipotong lantaran pisau sedia ternanti tanpa dapat dihalang.

"Letakkan helaian-helaian itu di situ."

"Ia pernah disangka sampah dan nyaris-nyaris terbuang,"perlahan dibisikkan antara dengar dan tidak.

9/Januari/2007
1238
Bolehkah kebiasaan yang hanya memberi sokongan kepada yang kuat sahaja dihindari dari menjadi senario normal abad kini kerana menerusinya akan upaya memesrakan alam fikir bagi melunakkan deria rasa agar kita tidak menambahkan darjah kepanasan dunia oleh kos kematian akibat sengsara perang?

Tidakkah setiap jiwa warga itu merupakan asset berharga kepada negaranya?

Manakah yang perlu disegerakan di antara melahirkan keamanan dengan meneruskan persengketaan tanpa sebarang perjanjian?

Manakah yang lebih adil menjatuhkan hukuman kerana sangsi atau berusaha untuk mengenali asal usul manusia yang berlainan perwatakan dan ketrampilan diri dan penzahiran?

Adakah mesra alam hanya dikhususkan kepada sumber hasil bumi juga tenaga tanpa manusia turut sama berusaha agar kita upaya hidup aman tanpa syak curiga untuk taat menghayati agama?

Amalan murni abad 21 ini adalah untuk memelihara keseimbangan ekologi, tidakkah wajar juga dipelihara ketelusan demokrasi yang diberi oleh marhaen tanpa memperalatkan keselamatan khususnya yang dihukum paksa menjadi miskin tidak berdaya oleh pembekuan harta milik mereka oleh sesetengah tindakan?

Khurma tidak pernah menjadi rebutan tetapi tenaga yang menjadi sumber daya menjadi pertikaian lalu ke manakah akhirnya perlarian?

Khemah-khemah semakin bercambah yang hilang adalah rumah-rumah yang tiada tiang kerana ketua yang mencari rezeki dan juga anak lelaki pergi berperang sehingga ‘kaum lelaki yang mulia’ semakin berkurangan ketrampilan keindividuannya yang mahir di dalam mengadun pemikiran meneroka teknologi di kalangan minoriti bukan dari kalangan majoriti.

Teknik pelaut teknik peladang tanpa pembaharuan sedangkan mesin pemprosesan semakin meningkatkan jumlah keuntungan di kilang-kilang.

Penjuru mana yang sering hilang kesempatan sebegini oleh ketiadaan pengetahuan?

Masa kian terabai kerana sinonim aur dengan tebing tidak saling membantu,jika membantu ia mencari sekutu.

Marhaen jugakah yang bersalah apabila sesekali bertanya mengkhabar erti demokrasi bukan mahu menyanggah kerana jasa dan budi tercatat di dalam sejarah…berlaku adil dan benarlah.

Lalu bagaimanakah sebuah kerajaan tanpa negara atau sebuah negara tanpa kuasa?

Bagaimanakah negara-negara yang kecil dan yang tidak memiliki kuasa mendapat peluang untuk mempertahankan rakyat dan negaranya dari tindakan sekatan ekonomi atau senjata
(demi memelihara keselamatan diri) dari negara kuasa besar?

Tidakkah jaminan terbaik dalam usaha menghasilkan pemulihan yang berkualiti terhadap sesuatu jenis rawatan perlu dinilai dari keberkesanan fungsi sesuatu peranan dilakukan?

Upayakah difahami maksud tersirat tentang hujan yang turunnya tetap melalui atmosfera yang tercemar oleh asid, meskipun alam tidak lagi segar setelah hujan turun akibat persekitaran yang kian tercemar, medan magnet semakin rendah keupayaannya untuk menyalur tenaga lantaran cas positif dan negetifnya semakin menurun tulennya yang terbukti dari kualiti air yang terus hilang kualiti kebersihannya oleh organisma terampai yang terus hidup biarpun dididih berkali-kali,
Kasih dan Sayang Allah masih terus menurunkan hujan untuk tanah menjadi subur untuk tanaman menjadi segar malangnya yang layu adalah diri kita yakni manusia.

8.1.2007
Jam 1931

Secara amnya perubahan yang dikehendaki era 21 disebut sebagai anjakan paradigma untuk menyantuni akal budi,jiwa yang meluhurkan pekerti.
Pendidikan disemai untuk saling dimengerti bertoleransi itu harga dan maruah peribadi bukan sekadar untuk didiskusi !

Adakah marhaen tidak wajar menyatakan bahawa budaya politik yang diterjemahkan oleh penguasa tidak mencerminkan ciri nilai pembaharuan kerana masih menangani masalah dan persoalan dengan kaedah lama yang menyukarkan dianuti sikap toleransi yang matang?

Ketahuilah billion jiwa muslimin tidak boleh disangkarkan dengan berbagai istilah kerana yang akan rugi nanti adalah pemimpin yang tidak akan upaya dikasihi oleh rakyatnya lantaran sikap yang boleh dipertikaikan diwaktu mahu dilihat demokrasi ditimbang dengan adil yang benar.

Pasaran dunia baru dengan hasrat yang dicitakan untuk melihat edaran penjenamaan global yang baru produknya tertegak dari lingkaran kehidupan muslim yang patuh kepada lima hukum yang meliputi berbagai bidang kehidupan termasuk makanan minuman yang membentuk medan urusniaga yang luas memenuhi piawaian hasrat masyarakat yang semakin memerlukan bersih suci agar kesihatan bererat dengan kewarasan.

Melalui pembacaan tercatit di dalam Perang Dunia 11 wujud penggunaan gas klorin (tidak pasti) yang digunakan hingga berlaku aterosklerosis yang meransang pembiakan barah dan mempercepatkan proses hilang daya ingatan (nyanyuk) sebelum tiba waktunya.

Generasi tidak mudah lupa kerana pasarana pendidikan, ilmu adalah antara tujuannya untuk mengenal (makrifat) bagi menjurus islah bukan hanya dengan pemikiran berteori sahaja tetapi perlu juga penghayatan dan pengamalan maksud ilmu itu sendiri.

Pengurus tadbir yang berhajat kepada perubahan mesti bervisi jujur bersifat sejagat,bermotifkan pembentukkan ummah bukan sekadar buat sekelompok sahaja.

Kita mengikuti jejak Kekasih Allah SAW yang mengubah masyarakat dengan tamadun yang diciri bentukkan dari Al-Quran.

Cuba merenung tempat suci tumpuan manusia sebelum Kaabah berdiri,penunjuk bukti manusia mendapat petunjuk dari Allah,sehinggalah berlaku perubahan penundaan yang diingini menurut hasrat yang mahu dicapai, Yahudi tetap dimusuhi.
Dari sudut apakah persamaan ciri 'penyelamat' buat Muslim, Kristian dan Yahudi tatkala ada yang tidak sedia menerima kepimpinan negara-negara yang ditunjukkan sebagai pnegemudi?

Benar bukan kerana tiada wujudnya kudwah hasanah dari saf pemimpin yang upaya memperlihatkan kesyumulan Islam akan sering setiap pandangan akan dicurigai disangsi hingga rasa hampa dan kecewa melihat sikap yang dipertontonkan kerana sukar mahu diikuti sebagai teladan.
Bagaimanakah upaya konsep ‘halal’ dan ‘haram’(sempadan batasan apa yang dibolehkan dan yang tidak dibolehkan oleh agama) yang tidak hanya di dalam penyajian pemprosesan makanan tidak diinteraksikan dengan tindakan ekstrim?

Qalbu dan jantung Islam terletak di rantau ini,denyutnya mesti menghidupkan dunia dengan iman akhlak yang amanah yakinnya adalah kerana benar.

Mahukah kelian mengabaikan tuntutan ini?

Jam 0957

Penjanaan pemikiran baru sifat universalnya tidak akan lengkap tanpa penyatuan semua ummat yang diuruskan oleh adil untuk mencapai kejayaan dan prinsip kesejagatan itu di dalam sejarah telah dibuktikan oleh Islam.

Dinamik uraian atom dan molekul mengecas eletrik pada zarah oleh proses pengionan yang memberi kekuatan kepada air sebagai daya dan tenaga, menaakul bentangan laut yang mempamerkan perlawanan arus adalah juga merupakan sumber daya yang sama formulanya bahawa penetapan dasar pengawalannya dipengaruhi bagaimanakah cara pengurusan kos pendapatan dan perbelanjaan ditadbir uruskan,tatkala kenaikan harga keperluan dan berlaku inflasi biarpun modal berlegar adakah ia ditentukan untuk diwujudkan konflik politik hingga keganasan dihubungkaitkan dengan militan?

Benarkah peradaban moden tidak harus diwakili pemeliharaannya oleh hanya seorang pemimpin,dari sekelompok penjuru sahaja dari satu warna kulit,satu keturunan sahaja.

Sejauh manakah ummah dibenarkan untuk berdiri bersama tanpa ada yang tersingkir kerana kesan penyingkiran itulah yang menjadi virus kemiskinan oleh pudarnya keyakinan dan kepercayaan diri.

Adakah akan terus wujud kemelaratan di bumi sendiri andai diteruskan sihat dan waras akal tanpa ditunjangi akidah sahih untuk dihayati?

"Ini warkah-warkah lama gelombang yang dikau dakwa dilupuskan kerana masalah bahasa. Ia sudah tidak sesuai dengan masa kini."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan