Sabtu, 3 Oktober 2009

Paduka Yang Berseri-Seri Atau Maharani Yang Mulia Diri?

Jujur ingin dihayati apakah negara Teluk masih memerlukan pendekatan untuk memahami erti kemerdekaan yakni bebas di dalam membuat ketetapan yang bukan hanya sekadar mengambil pendirian?

Menjawablah.

Terzahir kesan pemilikan kekayaan menjadikan kesempatan berkemandirian itu sebahagian dari kekuatan yang disisa-siakan.

Benarkah?

Saya tidak faham stuasi sebenar yang ingin dipulihkan setelah berkali-kali digunakan zaman untuk dilahirkan ikon pengaman masih generasi mahu diperdayakan fungsi dan peranannya yang menuruti secara tradisi agenda dan polisi yang direncanakan.

Marahkah?

Sekadar perumpamaan untuk perbandingan bagi menjawab persoalan, isu ISA di tanah air kami yang tidak membenarkan kehakiman membetulkan keadilan mengimpakkan penjelasan kesukaran menghayati makna kebebasan dan hak berkebenaran andai isu Plastein dirintis menjadi sebab untuk dihalakan sokongan.

Alasan?

Umumnya warga kami tidak wajar dikelirukan untuk tujuan perpaduan adakah atas isu antarabangsa atau isu dalaman menjadi sandaran.

Misal perbandingan yang lain ialah mengenai Aghanistan dan masalah di sempadan jirannya Pakistan.

Sukar difahami di antara keinginan tatkala berhadapan dengan risiko dan disengajakan cabaran yang dikelirukan siapakah sebenarnya yang meraih keuntungan?

Mohon dihayati siapakah yang memundurkan negara dan warganya?

1- Pemimpin
2- Rakyat
3- Pemodal
4- Sistem
5- Amerika dan yang setaraf dengannya
6- Kaum dan etnik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan