Ahad, 25 Oktober 2009

Menakluk Dunia Kuasa Atau Harta?

"Maaf andai budi tidak tersusun bahasanya andai jiwa tertusuk sentuh dek tidak beradab gelora rasanya."

"Nabi Musa (as) juga diizin berbicara dengan Allah Penguasa Alam Buana. Taraf kita sesama manusia yang bersaudara sama sahaja, beza hanya yang dewasa itu lebih diberi nilai mulia manakala yang masih muda itu dihargai kerana belianya."

"Teruja untuk turut bertanya di manakah bermukimnya agama rasmi yang dilindungi bagai menatang minyak yang penuh di dada-dada jiwa raga yang tidak rela lembing Dayang pulang ke Awang juga di manakah rasminya bahasa yang mendung mega diarak tawa saat pernah disurat perihal Perdana Menteri Seri Maharaja tatkala ashik dengan canda mesra duduk keliling bersama anak buahnya, disua tanya,"apakah mahu kelian melihat emas?"

"Lalu emas ditebar di tikar. Duduk sekeliling dengan sukat segantang adalah anak-anak buah Perdana Menteri Seri Maharaja sahaja yang dibenar bermain dengan segenggam seorang emas.Itu tatkala zaman purbakala masih sedikit jumlah warganya."

"Lunak bahasa kiasnya luka bukan menjadi tema etika, kawan."

"Selama manakah bertradisi perlu Perdana Seri Maharaja bermegah rasa yang mengungkap kata kekayaan ku datang kepada anak cucu ku makan dia tiada akan habis."

"Rahsia apakah terpendam di sukma rasa?"

Adakah krisis kepimpinan juga merupakan ideologi sedangkan ia diimpakkan oleh ketiadaan integriti?

Adakah dunia sedang berhadapan dengan ketiadaan kepimpinan seberani Iran?

Adakah embargo isu tiada kaitannya dengan etika moral?

Adakah mahu dipromosikan ketenatan kepimpinan oleh rasuah sekadar untuk dibenarkan dakwaan yang pernah mengujarkan bahawa kitaran habitat diplomatik adalah sekadar keashikan bersimposium dengan pakej pelancongan dan membeli-belah setelah dan sebelum menghadiri jamuan?

Adakah krisis kepimpinan memerlukan pesara kerajaan menjadi pilihan sebagai alternatif perwakilan sedangkan perubahan suhu sahaja tidak upaya mereka lalui oleh tahap keimunisasian yang kian merendah?

Bagaimanakah pelarian tidak tersenarai sebagai mangsa kepenggunaan tanah yang dibazirkan oleh hak berpolitik Amerika dan kuasa yang setaraf dengannya?

Sejauh manakah mendiskriminasi sejarah oleh politik melalui generasi hingga keamanan dipersendakan oleh demokrasi upaya disanggah?

Sidang korporat yang manakah pula akan mentadbirkan kroni melalui segmen memperkasa kreativiti demi gagasan ekonomi?

Adakah kerana ini semua hipokrasi seleberiti terus disensasi dengan nilai konsensi ilusi mencari realiti yang memberi sayap bersegi buat khalayak minoriti di kalangan broker keewangan pengaudit tanah pertanian agar berfungsi sebagai pengawal saluran permaklumatan bagi mendapatkan kelulusan?

Dimanakah kedudukan sebenar warga yang memberi kuasa kepada penguasa dalam tempuh hanya untuk lima tahun miliki harga dari sudut perkongsian khazanah negara sebagai kekayaan bersama?

Adakah warga-warga di Teluk sedang dibina sikapnya yang disasarkan permusuhan demi kepentingan dunia baru Amerika dan status jajah England?

Bagaimanakah Mahkamah Keadilan Antarababangsa tidak menjadi PAYUNG kepada mangsa pendiskriminasian?

"Itu sahaja?"

"Di lain masa akan diulang bicara."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan