Sabtu, 21 Ogos 2010

Bulan Kekasih Yang Mengasihi 1

10-8-2010
1110


Pengalaman Ramadhan mentazkirahkan diri di Doha masuk kali ke lima.


Rancangan-rancangan awal untuk bersama mentazkirahkan diri sempena Ramadhan di tanah air masih tidak berada di dalam takdir Allah lagi walau niat itu sentiasa bersinar di jiwa kami sekeluarga.


Sama seperti hasrat yang bernyala untuk mentazkirahkan hati dan minda di tanah Al-Mukarramah dan Munawaarah masih belum tertulis di dalam takdir kami.


Niat yang masih bernyala usaha yang telah bermula masih ketentuannya secara mutlak di tangan Tuhan.


Tidak ada rungutan meski wujud rasa terkilan.


Sudah dekat masih berasa berjauhan.
Semakin hampir masih terasa tidak berdakapan.


Ramadan Kareem juga Mubarak dengan salam yang masih belum dijabat (dicatat pada hari terakhir bulan Syakban), ingin dinukilkan betapa tidak bahagianya untuk berpura-pura menyantuni kedatangan mu tatkala pada Rejab dan Syakban bermula dari Muharram, hijrah Rasul dan para kekasih yang mengiringi perpindahan baginda sallallahhualaihissalam tidak memberi apa-apa makna dan pengertian untuk dihayati dalam kehidupan harian.


Dengan sebak malu oleh aib yang menyelubungi jiwa dan raga, kesetiaan mu untuk bertamu walau tidak diundang benar-benar sukar untuk diluahkan tatkala mahu mengiringi peredaran mulia sinar cahaya yang dikau bawa.


Dengan pilu rawan oleh silu yang melukakan dalam menanti ketibaan mu yang membawa seribu rahmat, kekosongan hati untuk menyambut sentuhan kasih sayang mu secara jujurnya semakin jauh untuk didakap tatkala kafirun kafir menikmati suasana aman dari kesungguhan muslimin bersetia pada janji memberikan mereka hak yang dijamin keselamatan, masih segelintir para pemimpin laknat kami ashik menyusun nyawa rakyat mereka untuk dijadikan umpan walau pun tahu wujud keadaan tidak ada padi yang bernas setangkai namun apakan daya ku bulan yang bening heningnya tidak menggentar sukma penyambut-penyambut mu yang sedia telunjuk mereka mencucuk mata.


Mata ini telah dicucuk supaya menjadi buta namun Tuhan pemilik mu tidak mengizinkan buta itu mencacatkan panca indera kebanyakan kami wahai Ramadhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan