Khamis, 5 Ogos 2010

Had Usia Untuk Siapa?

Berkrisis dengan anak bongsu yang tidak memenuhi syarat kelayakan untuk memiliki laman peribadi seperti mana yang ditetapkan oleh pengurusan laman web membuatkan minda tertanya-tanya adakah kanak-kanak dibolehkan menipu?


Tertanya-tanya tentang wajah -wajah anak-anak kecil di laman interaksi, bagaimanakah begitu lincah papan kekunci dilancarkan seiring dengan bacaan minda untuk dirangkaikan dengan kata-kata bagi si kecil yang sifat manjanya sering memerlukan bantuan?


Sejauh manakah mereka mengetahui wujud persaingan yang sesekali dizahirkan oleh emosi mereka yang tidak harmoni setelah melalui kekecewaan apabila kewarasan mereka terdera oleh kehendak yang dimanipulasikan oleh sikap berprasangka semasa melakukan interaksi dengan rakan di alam maya?


Bagimanakah kisah-kisah benar menjadi galakan yang menggerakkan minat membaca di kalangan kanak-kanak didepani tatkala trend melahirkan masyarakat penciplak menerusi siber berlaku di dalam memenuhi kehendak pasaran?


Benarkah solusinya seperti mustahil ditemui tatkala capaian ini seperti dibenarkan menjadi antara cara membina intelek minda kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan