Sabtu, 4 Julai 2009

Perlukah Sekerat Ular Sekerat Belut?

15/Jun/2009
0944pm

"Sembang thanaif on Survivor Setelah Naked In Mersing."

"Expression of financial hegemony", apakah sudah ditermakan menjadi inovasi mental di alaf ini sehingg ia menjadi saji hidangan yang diperjuangkan oleh setiap peserta yang menjadikan keperluan untuk dilihat sejauh manakah teladan upaya diikuti apabila tidak jelas matlamat sasaran untuk difokuskan oleh penonton yang hanya diminati oleh lelaki berusia empat puluhan yang berkarierkan professional.

"Mungkin benar setelah nilai dan persepsi yang kesejagatannya tidak menyeluruh diterima sebagai pegangan."

------------------------------------------------

‘Puppy’ benarkah dari jenis mamalia yang memang suka menjilat walau pun bukan ais krim?"

"Adakah ini menjadi arah wujud persamaan genetik di antara haiwan dan manusia?"

Suka menjilat benda yang tidak bersih???


Muhammad bin Abdullah SAW seorang lelaki yang interaksi aktivitinya sentiasa menegaskan bahawa ‘aku tidak akan berkata melainkan apa yang benar sahaja.'

Mekanisme inovasi mentaliti begini tidak bersifat hegemoni tetapi menjurus kepada nilai akhlak yang tidak menuntut ganjaran yakni materialistik.

Bagaimanakah ia diwujudkan kehadirannya seramai mungkin ke dalam masyarakat masa kini?

Adakah keterlaluan memberi fokus kepada maksud kemiskinan kepada peminta di kalangan kita pada hari ini menerusi siri realiti yang membelakangkan soal kebajikan?

Imam Bukhari dan Muslim menjelaskan bahawa orang miskin itu bukanlah yang mengelilingimu sambil mengemis tetapi tidak dipedulikan. Bukan juga mereka yang diberikan sesuap dua makanan atau sebiji dua khurma akan tetapi orang miskin itu adalah khalayak yang tidak berkecukupan dan keadaan mereka itu tidak diketahui sehinggalah mereka meminta –minta melalui sedekah.

Walau pun ke dua Imam ini dilahirkan oleh muslim yang mukmin, terarah fokus yang jelas kesyumulan universal yang diterima munasabah kesejagatan maksud miskin yakni tidak berkecukupan kepada keperluan asas kehidupan yang begitu relevan dengan suasana semasa di dunia Timur atau Barat, Utara atau Selatan.

Bagaimanakah mahu dilihat persamaan maksud kemiskinan pemohon untuk menerima imbuhan jutaan dari tawaran skim menjadi jutawan di televisyen dan tawaran dari cabutan bertuah premis dan bank juga syarikat telekomunikasi?

Apa yang jelas mereka bukan dari kalangan orang miskin.

Lebih terzahir wujud kelompok yang kaya meminta-minta seolah-olah mereka itu merupakan orang miskin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan