Isnin, 20 Julai 2009

Wujudkah Taqwim Hijrah?

27/ Rejab1430
17/Julai/2009


Rejab berbaki rasa,roh batinnya masih belum disap,keashikkan mengalunkan dunia dengan gentar rasa nubari, Rejab terabai, temu takdir rencananya hanya pada bulan semata-mata.

Larangan Rejab tidak lagi menjadi agenda.
Walau ia kiraan hari untuk Pencipta.

“Benih-benih tanaman ku tidak bertunas Rejab,” Ramadhan bersuara sayu.

Lampu-lampu hikmah nikmat insan-insan barakah tidak lagi ingin diendah selain senda gurau untuk meletakkan keaiban sebagai identiti berperibadi menjadi lumrah.

Bagaimana andai disebutkan ‘buraq’?

Mereka akan kelihatan sebagai makhluk yang bertoleransi walau pun tidak memahami biar sepatah kata bahasa yang berlainan dari yang biasa hanya kerana perkataan ‘buraq?

Mari memikirkan kepantasan perjalanan ke angkasa zaman sebelum wujud sebiji nat skru.

"Itukah yang mahu dinyatakan oleh Rasul Allah SAW,Ramadhan?"

"Mencari pintu-pintu akhirat berjendelakan dunia,Rejab."

"Tenusu bukan dipaparkan dengan haiwan semata-mata tetapi perladangan yang diairi sungai di syurga bersihnyan terbebas dari cemar yang dihirup madu untuk mencernakan pemakanan yang bersih bukan buat manusia semata bahkan haiwan yang mengenetikkan baka."

"Apakah dikau berhiba Rajab tatkala barakahmu hanya diimpikan di akhirat sedang ia bermula di dunia."

"Ramadhan, sehari berpuasa yang hamba miliki sudah tidak upaya dilakukan oleh warga beragama kerana banyaknya hitungan 1000 tahun kiraan masa adalah di dunia.
Membebaskan embargo mungkinkah tidak serupa dengan erti memerdekakan 1000 hamba pada kurun ini apabila pemberian pada dana tabung projek usahasama menggerudi bumi membelah samudera memadamkan kebajikan untuk yang lebih memerlukan dari para warga yang di dalam kepapaan, hilang upaya tiada kudrat lemah tenaga."

"Rejab, maafkan mereka yang lebih menantikan hamba sedang antara kita gandingan pencari kunci syurga."

"Mereka terlupa tatkala perjalanan Rasul Allah SAW dipersenda, sekatan minda mereka lantaran mempertaruhkan akal semata-mata kini kembali berwacana.Sabda jujungan tidak boleh diabaikan di dalam mencari panduan."

"Umat manusia menolak untuk mendapatkan pengiktirafan menjadi ummat Muhammad SAW sedangkan mereka adalah ummat di akhir zaman."

Sya'ban menyapa dari jauh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan