Ahad, 12 Julai 2009

Wanita Sebagai Tebusan ? Marwa Sharbini

Sangat terzahir bagaimana diperkecilkan ketoleransian Islam sebagai pemimpin zaman yang diusahakan oleh media barat juga timur.

Intelek media kini semakin merundum lantaran ketidak pekaan untuk mereka menyedari selama ini kebanyakan mereka mendapat ganjaran tertinggi di negara-negara penghasil utama sumber tenaga yang dituntut oleh Amerika dan negara industri buat dibiayakan penyaluran modal untuk diaktifkan semula kegiatan ekonomi.

Apakah intelek media tidak memiliki ruang menggunakan sepenuhnya psikologi yang mewakili 'kemodenan' dan kemajuan peradaban tamadun barat yang kini mempiawaikan ketinggian info dan maklumat yang tidak upaya disekat dan selama manakah sifat bias sedia diterima di dalam masyaarakat moden pada abad 21 ini?

Adakah lantaran bimbang untuk bersikap defensif pelaporan berita ini tidak mendapat tempat di televisyen?

Adakah semangnya mahu dicetuskan perbalahan untuk dihindari akan kepekaan warga (muslim khususnya Asia) kini terhadap kewajaran untuk mereka turut mengetahui bagaimana sumber kekayaan negara mereka tidak menjadikan faktor pengubah itu dimiliki oleh pemimpin mereka?

Kewujudan 'Mr. Alex' ini sesungguhnya menzahirkan nilai dan kualiti pendidikan kemanusiaan yang berjaya dihasilkan oleh sistem pendidikan barat yang seolah-olah tidak memiliki sasar berbudaya bagi menjalinkan keharmonian terhadap makna perbezaan bangsa budaya bahasa agama sosial yang mewujudkan perbezaan cara hidup dan berfikir ummat.

Ini merupakan di antara halangan-halangan untuk dihayati bagaimana kemahiran berfikir itu turut disepadukan oleh kebebasan bermaklumat dan kemunduran ummat telah dimundurkan oleh peradaban yang mahu dikekalkan untuk menjadi sistem yang tidak lagi menyumbangkan kesejahteraan dan keamanan kepada dunia dan penghuninya.

Kemandirian ummat dilemahkan oleh ketidakbolehan mengoptimumkan bahasa dan budayanya setelah agama diumpan untuk tujuan kekayaan.

Media yang dikronikan juga tidak membawa apa-apa manafaat apabila penginteraksian media untuk berintelek tidak upaya menjadi perawat kepada cabaran yang disengajakan dicetuskan bagi mencabar kemanusiaan minda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan